Z6_PPGAHG8001ES40Q54SV1NT0QD7
Z7_PPGAHG8001VJ40Q54HELSQ3UN5

Областният управител на Добрич Васил Карапанчев: Държавата няма да допусне екологична катастрофа

Дата на публикуване: 05.10.2021
Последна актуализация: 06.10.2021

Васил Карапанчев пред в. "Монитор" за кризата с м/к "Вера Су"

 

 

- Смятате ли, че държавата реагира адекватно на ситуацията с Вера Су и се намеси навреме? Защо през първите дни на засядането нито една институция не реагира?
-    На този въпрос мога да отговоря категорично – да. Да, държавата реагира адекватно в ситуацията, спазвайки всички международни конвенции и закони в корабоплаването. Тук държа да отбележа, че морското право е доста по-различно и смятам, че не бива всеки гражданин да съди така прибързано, както го правят хората, без да са запознати с правата, които имаме при една такава криза в морски води. Категорично не съм съгласен, че нито една институция не е реагирала през първите дни на засядане на кораба. Плавателният съд е под наблюдение от служителите на Изпълнителна агенция „Морска администрация“ от първия момент на навлизането му  в български териториални води, които стриктно спазват нормативните документи при изпълнението на действия, свързани с кораба. Това, че видимо за медиите или обикновените посетители на Яйлата не е имало действия около кораба, не означава, че българската държава не си е вършила работата.
- Ясно ли е вече кой е виновен за това, че корабът се озова сред скалите на Яйлата, вместо на път за пристанище Варна и какво предвиждат в такъв случай законите на България?
-    Виновен за засядането на кораба е капитанът му и тези, които са били на вахта в този момент. По отношение на това какво предвиждат законите ни могат да коментират юристите. Както вече знаете Окръжна прокуратура също работи по случая и при подходящо време част от екипажа ще бъде разпитан.
- Има ли право кмет на Община да обявява частично бедствено положение върху публична държавна собственост?
-    Кметът на община Каварна г-жа Елена Балтаджиева има право да обяви частичното бедствено положение за територията на НАР „Яйлата“ както го направи, защото теренът, на който се простира националния археологически резерват „Яйлата“ е предаден за управление на Община Каварна за 10 години.
- Какво предвижда частичното бедствено положение, обявено заради кораба?
-    Решението бе продиктувано от нуждата от осигуряване на свободен достъп по брега до мястото, където е заседнал кораба в морето за евакуация на кораба или, при необходимост, извършване на други аварийно спасителни дейности. С възникването на ситуацията интересът към НАР Яйлата нарасна неимоверно – постоянното присъствие на хора и най-вече автомобили, биха могли да затруднят или сериозно да възпрепятстват аварийно спасителни или евакуационни дейности. Още повече, че тук основен фактор е природата. Ние не можем да знаем в коя част на денонощието времето ще се влоши или пък екипажът ще заяви желание за евакуация. Може би широката общественост е добре да знае, че евакуация на екипажа може да бъде извършена единствено и само при заявено желание от страна на капитана на кораба или корабособственика.
- Какво се предвижда около евакуацията на екипажа - настаняване, продоволствие и транспорт?
-    Както вече и министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията г-н Христо Алексиев обяви изградени са два маршрута за евакуация на екипажа от служители на Пожарна безопасност и защита на населението, като се поддържа денонощно дежурство и има готовност във всеки един момент тези хора да бъдат евакуирани от кораба. От своя страна „Морска администрация“ – Варна, и по-специално Дирекция „Аварийно-спасителни дейности“ поддържат готовност с плавателен съд за евакуация, ако времето го позволява. Обмислен и още един вариант, при който също имаме готовност за реакция като институции и държава – ВМС поддържа хеликоптер, който може да извърши евакуация по въздух, стига метеобстановката да позволява излитане на машината. С две думи – направено е максималното, за да може тези хора да бъдат спасени. След заседание на Кризисния щаб директорът на Областния съвет на БЧК д-р Артюн Еринозов подсигури топли дрехи и одеала, ако се наложи евакуация на екипажа. Директорът на РЗИ Добрич д-р Светла Ангелова е създала организация на място още със свалянето им на брега да пристигне екип на Спешна медицинска помощ, за да бъдат прегледани и при нужда да получат медицинско обслужване. Кметът на община Каварна Елена Балтаджиева е подготвила общинския хотел, който не работи. Там е създадена организация за настаняване на всеки един от екипажа с осигурено постелъчно бельо. Създадена е организация за изхранването на хората чрез кетъринг.
- Какво прави областна управа за обезопасянето на скалите над кораба, заради многото наблюдатели?
-    Отговорих на предишен Ваш въпрос – в момента НАР „Яйлата“ се управлява от община Каварна. Областна администрация координира действията по обезопасяване на скалите съвместно със структурите на Министерство на вътрешните работи. Има 24-часови дежурства на Гранична полиция, монтирани са и обезопасителни ленти, но за съжаление гражданите недоволстват от въведените временни ограничения, без да си дават ясна сметка, че тези мероприятия са и част от тяхната сигурност и безопасност. Всички институции имаме именно това за основна цел – да опазим живота и здравето на хората, било то посетители или екипажа на кораба. Втората не по-малко важна цел е да опазим природата си – морето и брега от замърсяване с химични продукти.
- Има ли постоянно наблюдение и присъствие на мястото на кризата от страна на държавни органи?
-    Да. Както казах – има патрулни коли на полицията, има автомобил на Гранична полиция, постоянно има наблюдение и от страна на Община Каварна, денонощно дежурство има от аварийно-спасителния отряд на ГД ПБЗН.
- Как се следи екологичната обстановка около кораба?
-    Басейнова дирекция „Черноморски район“ – Варна, извършват непрекъснат мониторинг чрез проби на водата в района. Почти неотлъчно в района е и зам.-министърът на околната среда и водите г-н Петър Димитров, който лично следи ситуацията. Освен това вече е известно, че България поиска да се извърши мониторинг на екологичното състояние в морето от европейска агенция и стана ясно, че към момента няма замърсяване.
- Предвиждате ли сезиране на прокуратурата, ако кризата се задълбочи и собственикът продължи да отказва напускане на кораба от екипажа?
-    Окръжна прокуратура Добрич в лицето на нейния административен ръководител прокурор Радослав Бухчев вече даде брифинг пред медиите в края на миналата седмица, на който бе обявено, че има разследване. Ако желаете повече информация, можете да се обърнете към окръжния прокурор Радослав Бухчев.
- Потърсена ли е помощ от други държави, в какво се изразява тя и как точно ще се осъществи освобождаване на кораба и обезопасяване на товара?
-    „Морска администрация“ отправи искане към Европейската агенция за морска безопасност и се очаква да пристигнат три специализирани баржи, на които да се извърши разтоварване на товара. Според условията, тъй като ситуацията е изключително динамична, са разработени няколко варианта за безопасно от екологична гледна точка разтоварване. И създадена готовност за сваляне на товара както в сухо, така и в течно състояние, като пак повтарям, във всички варианти специалистите от „Морска администрация“, „Пристанищна инфраструктура“ и другите специалисти, съгласуват всяко действие с МОСВ.
- Какво ще кажете на рибарите, които се страхуват от екологична катастрофа в региона и унищожаване на поминъка им, заради наличието на азотен тор на борда в голямо количество?
-    Считам, че държавата ни няма да допусне да се стигне до екологична катастрофа. Убеден съм, че рибарите от региона, а и по цялото ни крайбрежие ще могат спокойно да упражняват поминъка си. България няма интерес сама да нанесе щети на екологията си. За нашата област този район, а и цялото Добруджанско крайбрежие са от изключителна икономическа важност, защото знаете, че сред приоритетните отрасли е туризма. Ако се наруши екологичното равновесие, то няма да даде отражение само върху бизнеса на риболовците. Една такава ситуация ще има сериозно отражение върху целия икономически профил на област Добрич. Затова усилията на всички институции са обединени и се работи в посока именно на това – да не се позволява замърсяване нито от товара на кораба, нито от горивото му. Вярвам, че обединени с колегите от другите институции, ще преодолеем кризата като негативите от нея бъдат минимални. Надявам се и времето да е с нас, за да може по-скоро да се стигне до край.

     Публикацията на интервюто е на адрес: https://www.monitor.bg/bg/a/view/vasil-karapanchev-dyrjavata-njama-da-dopusne-da-se-stigne-do-ekologichna-katastrofa-zaradi-korabyt-vera-su-284781