Z6_PPGAHG8001C6B0QP77BB1I2OR1
Z7_PPGAHG800PTQ60QP77PFS12CO7

Учебни заведения

Дата на публикуване: 19.08.2020
Последна актуализация: 29.05.2021

Предучилищното образование се осъществява в детските градини, които са целодневни, полудневни и седмични и за деца със специални образователни потребности и с хронични заболявания. Възрастта на децата, обхванати в детските градини, е 3-6 години. Преди първи клас обучението в подготвителна група или в подготвителен клас е задължително.

В областта през периода 2007-2011 г. се наблюдава: увеличение на децата, посещаващи детските градини със 3.8 % (от 6 204 деца през учебната 2007/2008 г. на 6 440 деца през учебната 2011/2012 г.); намаление на детските градини със 7.0 % (от 114 през учебната 2007/2008 г. на 106 детски градини през учебната 2011/2012 г.) и намаление на броя на педагогическия персонал, работещ в детските градини с 2.2 % (от 593 през учебната 2007/2008 г. на 580 през учебната 2011/2012 г.). Редуцираният брой на детските градини до голяма степен се дължи на отрицателните демографски характеристики и намаляването на децата.

Табл. 14: Детски градини в област Добрич за учебната 2011/2012 г.

Област, общини

Брой

Деца

Детски

групи

Педагогически персонал

Детски учители

Област Добрич

106

6440

296

580

548

Балчик

14

797

34

75

71

Генерал Тошево

15

498

24

47

45

Добрич-град

17

2837

117

226

210

Добричка

32

728

36

74

73

Каварна

7

559

24

52

49

Крушари

4

175

18

15

15

Тервел

16

704

36

75

70

Шабла

1

142

7

16

15

Източник: НСИ

 

Нетният коефициент на посещенията в детските градини (измерен чрез дела на децата, посещаващи детски градини на възраст 3-6 години) в областта е по-висок от средният за страната с 2.1 п.п и СИР с 2.0 п.п. Средният брой деца на един учител в областта 11.9 е малко по-нисък от средният за страната, средният брой деца в една група е 21.7 и също е по-малко от средният показател за страната.

Табл. 15: Показатели за детски градини през учебната 2011/2012 г.

Области

Нетен коефициент на записване на деца в детски градини - %

Бр.деца /

1 учител

Бр. деца / 1 група

България

81,5

12,3

23,7

СИР

81,6

11,9

23,3

Добрич

83,6

11,8

21,7

Източник: НСИ, изчисления НЦТР

 

Независимо от намаляването на детските заведени, като цяло може да се обобщи, че в областта на предучилищното образование се наблюдават положителни промени. Повишава се достъпът до услугата и ефективността на функциониране на заведенията.

По-нататъшните усилия трябва да се насочат към поддържане на съществуващите тенденции, като приоритетно се решат проблемите с достъпа в общинските центрове и в малките, периферни общини.

Броят на училищата в област Добрич намалява. От учебната 2007/2008 г. до учебната 2011/2012 г. са закрити 12 учебни заведения. Като цяло намалелият брой учебни заведения се отнася за общо-образователните училища. Броят на специализираните училища и професионални гимназии се запазва постоянен. Редуцираният брой на училищата до голяма степен се дължи на отрицателните демографски характеристики и намаляването на децата.

Табл. 16: Училища в област Добрич през учебната 2011/2012 г.

Област, общини

Общо

Общо­образователни и специални училища

Професионални гимназии

Училища по изкуства

Област Добрич

86

75

11

-

Балчик

8

7

1

-

Генерал Тошево

7

6

1

-

Добрич-град

28

21

7

-

Добрич -селска

21

-

-

-

Каварна

8

7

1

-

Крушари

4

4

-

-

Тервел

6

7

1

-

Шабла

2

2

-

-

Източник: НСИ

 

Броят на учениците е 19 982 за учебната 2011/2012 г., а на учителите 1 659. През учебните години от 2007/2008 до 2011/2012 г. броят на учениците в областта е намалял с 3 609 (от 23 647 ученика през 2007/2008 на 19 982 ученика през 2011/2012 г.), а на учителите с 377. Ако тези тенденции се запазят, ще се наложи ново редуциране на училищата- закриване на учебни заведения, сливане на паралелки и т.н.

Професионалното обучение на учениците за целия спектър на професиите от икономиката на областта, се осигурява от професионалните гимназии (11) в градовете Добрич, Балчик, Генерал Тошево, Каварна и Тервел. Гимназиите в областта за чуждоезиково обучение, природо-математически и хуманитарни предлагат добра подготовка.

Броят на напусналите учащи (I-VIII клас), напуснали общообразователните и специални училища намалява ( от 738 ученика 2007/2008 г.на 540 ученика 2009/2010 г.), но е все още е значетелен. Причините за отпадане от училище се групират в няколко основни категории - социално-икономически, образователни и етнокултурни. Най-ясно феноменът се проявява в градските ромски гета.

Понастоящем в учебните заведения са спазени държавните образователни изисквания. Процесите на оптимизация на училищната мрежа поставят изисквания към създаването на защитни механизми по отношение на преструктурираните звена. Към момента за учебната 2011/2012 г. по данни на Министерството на образованието, младежта и науката в областта има 35 средищни училища и 3 защитени училища. Те са елемент на социална защита и част от регионалната политика на ниво NUTS 4. Предоставянето на транспорт на учениците в задължителна училищна възраст, осигуряването на целодневна организация на учебния процес се оказват подходящи инструменти за създаване и гарантиране на по-добри условия за провеждане на качествен образователен процес.

Обекти на системата “Висше образование” През учебната 2012/2013 г. се обучават около 1570 студенти по 12 специалности в 3 учебни академични звена: Колеж в гр. Добрич към Шуменски университет „Еп.К.Преславски. Специалности: Предучилищна педагогика и чужд език, Начална училищна педагогика и чужд език, Информатика и Информационни технологии, Начална училищна педагогика и информационни технологии, Растителна защита.

Висше училище международен колеж - Добрич, с общ брой студенти 1100. Професионални направления: Туризъм, Администрация и управление, Икономика и чуждоезиково обучение.

Добруджански технологичен колеж - Добрич, към Технически университет -Варна. В него се обучават 130студенти в областта на земеделската техника, електрониката и транспортната техника.

Съществуващият научен потенциал извън ВУЗ е ограничен, което не съдейства за развитие на иновативния капацитет на областта. Броят на функциониращите организации в сферата на научноизследователската дейност в областта е твърде малък. Представен е от Добружански земеделски институт, гр. Генерал Тошево и базите за техническо развитие към по-големите производствени предприятия в град Добрич.

Все още системата на образованието в областта не е достатъчно гъвкава и реформирана, за да отговори по-пълно на местните и регионалните нужди от професионални и технически кадри в различните сфери на икономиката. В тази насока е необходимо мрежата от специализирани професионални гимназии да бъде оптимизирана, за да се синхронизират резултатите от нейната дейност с очакванията на бизнеса. С цел повишаване на добавената стойност и конкурентоспособността на регионалното производство следва да бъде засилено развитието на приложните изследвания и иновативните технологии.