Web Content Viewer
ActionsУчебни заведения
Предучилищното образование се осъществява в детските градини, които са целодневни, полудневни и седмични и за деца със специални образователни потребности и с хронични заболявания. Възрастта на децата, обхванати в детските градини, е 3-6 години. Преди първи клас обучението в подготвителна група или в подготвителен клас е задължително.
В областта през периода 2007-2011 г. се наблюдава: увеличение на децата, посещаващи детските градини със 3.8 % (от 6 204 деца през учебната 2007/2008 г. на 6 440 деца през учебната 2011/2012 г.); намаление на детските градини със 7.0 % (от 114 през учебната 2007/2008 г. на 106 детски градини през учебната 2011/2012 г.) и намаление на броя на педагогическия персонал, работещ в детските градини с 2.2 % (от 593 през учебната 2007/2008 г. на 580 през учебната 2011/2012 г.). Редуцираният брой на детските градини до голяма степен се дължи на отрицателните демографски характеристики и намаляването на децата.
Табл. 14: Детски градини в област Добрич за учебната 2011/2012 г.
Област, общини |
Брой |
Деца |
Детски групи |
Педагогически персонал |
Детски учители |
Област Добрич |
106 |
6440 |
296 |
580 |
548 |
Балчик |
14 |
797 |
34 |
75 |
71 |
Генерал Тошево |
15 |
498 |
24 |
47 |
45 |
Добрич-град |
17 |
2837 |
117 |
226 |
210 |
Добричка |
32 |
728 |
36 |
74 |
73 |
Каварна |
7 |
559 |
24 |
52 |
49 |
Крушари |
4 |
175 |
18 |
15 |
15 |
Тервел |
16 |
704 |
36 |
75 |
70 |
Шабла |
1 |
142 |
7 |
16 |
15 |
Източник: НСИ
Нетният коефициент на посещенията в детските градини (измерен чрез дела на децата, посещаващи детски градини на възраст 3-6 години) в областта е по-висок от средният за страната с 2.1 п.п и СИР с 2.0 п.п. Средният брой деца на един учител в областта 11.9 е малко по-нисък от средният за страната, средният брой деца в една група е 21.7 и също е по-малко от средният показател за страната.
Табл. 15: Показатели за детски градини през учебната 2011/2012 г.
Области |
Нетен коефициент на записване на деца в детски градини - % |
Бр.деца / 1 учител |
Бр. деца / 1 група |
България |
81,5 |
12,3 |
23,7 |
СИР |
81,6 |
11,9 |
23,3 |
Добрич |
83,6 |
11,8 |
21,7 |
Източник: НСИ, изчисления НЦТР
Независимо от намаляването на детските заведени, като цяло може да се обобщи, че в областта на предучилищното образование се наблюдават положителни промени. Повишава се достъпът до услугата и ефективността на функциониране на заведенията.
По-нататъшните усилия трябва да се насочат към поддържане на съществуващите тенденции, като приоритетно се решат проблемите с достъпа в общинските центрове и в малките, периферни общини.
Броят на училищата в област Добрич намалява. От учебната 2007/2008 г. до учебната 2011/2012 г. са закрити 12 учебни заведения. Като цяло намалелият брой учебни заведения се отнася за общо-образователните училища. Броят на специализираните училища и професионални гимназии се запазва постоянен. Редуцираният брой на училищата до голяма степен се дължи на отрицателните демографски характеристики и намаляването на децата.
Табл. 16: Училища в област Добрич през учебната 2011/2012 г.
Област, общини |
Общо |
Общообразователни и специални училища |
Професионални гимназии |
Училища по изкуства |
Област Добрич |
86 |
75 |
11 |
- |
Балчик |
8 |
7 |
1 |
- |
Генерал Тошево |
7 |
6 |
1 |
- |
Добрич-град |
28 |
21 |
7 |
- |
Добрич -селска |
21 |
- |
- |
- |
Каварна |
8 |
7 |
1 |
- |
Крушари |
4 |
4 |
- |
- |
Тервел |
6 |
7 |
1 |
- |
Шабла |
2 |
2 |
- |
- |
Източник: НСИ
Броят на учениците е 19 982 за учебната 2011/2012 г., а на учителите 1 659. През учебните години от 2007/2008 до 2011/2012 г. броят на учениците в областта е намалял с 3 609 (от 23 647 ученика през 2007/2008 на 19 982 ученика през 2011/2012 г.), а на учителите с 377. Ако тези тенденции се запазят, ще се наложи ново редуциране на училищата- закриване на учебни заведения, сливане на паралелки и т.н.
Професионалното обучение на учениците за целия спектър на професиите от икономиката на областта, се осигурява от професионалните гимназии (11) в градовете Добрич, Балчик, Генерал Тошево, Каварна и Тервел. Гимназиите в областта за чуждоезиково обучение, природо-математически и хуманитарни предлагат добра подготовка.
Броят на напусналите учащи (I-VIII клас), напуснали общообразователните и специални училища намалява ( от 738 ученика 2007/2008 г.на 540 ученика 2009/2010 г.), но е все още е значетелен. Причините за отпадане от училище се групират в няколко основни категории - социално-икономически, образователни и етнокултурни. Най-ясно феноменът се проявява в градските ромски гета.
Понастоящем в учебните заведения са спазени държавните образователни изисквания. Процесите на оптимизация на училищната мрежа поставят изисквания към създаването на защитни механизми по отношение на преструктурираните звена. Към момента за учебната 2011/2012 г. по данни на Министерството на образованието, младежта и науката в областта има 35 средищни училища и 3 защитени училища. Те са елемент на социална защита и част от регионалната политика на ниво NUTS 4. Предоставянето на транспорт на учениците в задължителна училищна възраст, осигуряването на целодневна организация на учебния процес се оказват подходящи инструменти за създаване и гарантиране на по-добри условия за провеждане на качествен образователен процес.
Обекти на системата “Висше образование” През учебната 2012/2013 г. се обучават около 1570 студенти по 12 специалности в 3 учебни академични звена: Колеж в гр. Добрич към Шуменски университет „Еп.К.Преславски. Специалности: Предучилищна педагогика и чужд език, Начална училищна педагогика и чужд език, Информатика и Информационни технологии, Начална училищна педагогика и информационни технологии, Растителна защита.
Висше училище международен колеж - Добрич, с общ брой студенти 1100. Професионални направления: Туризъм, Администрация и управление, Икономика и чуждоезиково обучение.
Добруджански технологичен колеж - Добрич, към Технически университет -Варна. В него се обучават 130студенти в областта на земеделската техника, електрониката и транспортната техника.
Съществуващият научен потенциал извън ВУЗ е ограничен, което не съдейства за развитие на иновативния капацитет на областта. Броят на функциониращите организации в сферата на научноизследователската дейност в областта е твърде малък. Представен е от Добружански земеделски институт, гр. Генерал Тошево и базите за техническо развитие към по-големите производствени предприятия в град Добрич.
Все още системата на образованието в областта не е достатъчно гъвкава и реформирана, за да отговори по-пълно на местните и регионалните нужди от професионални и технически кадри в различните сфери на икономиката. В тази насока е необходимо мрежата от специализирани професионални гимназии да бъде оптимизирана, за да се синхронизират резултатите от нейната дейност с очакванията на бизнеса. С цел повишаване на добавената стойност и конкурентоспособността на регионалното производство следва да бъде засилено развитието на приложните изследвания и иновативните технологии.