Z6_PPGAHG8001VJ40Q54HELSQ3EB1
Z7_PPGAHG8001VJ40Q54HELSQ3UH6

Често задавани въпроси

Дата на публикуване: 27.08.2020
Последна актуализация: 30.05.2021

По какви въпроси  да се обръщаме към Областния управител?

Вие имате право да отправяте искания/заявления за извършване на административни услуги, жалби и протести, сигнали и предложения до Областния управител на област Добрич.

Вие можете:


•    Да отправяте въпроси, касаещи недвижими имоти държавна собственост, намиращи се на територията на област Добрич. Това са случаите на продажба, замяна, отдаване под наем на недвижими имоти – частна държавна собственост; извършване на делба на съсобствени между държавата и други лица имоти; учредяване на ограничени вещни права върху тях или безвъзмездно прехвърляне в собственост;
•    Да получите информация за държавни имоти чрез издаване на удостоверения по обстоятелствена проверка, удостоверения за реституционни претенции, справки по държавните регистри, преписи от актове за държавна собственост, отразяване на промени в обстоятелствата върху издадени актове за държавна собственост;
•    Да подавате жалби срещу актове и действия на кметове на общини на територията на областта;
•    Да подадете жалба или сигнал за лошо администриране в случай, че не сте удовлетворени от качеството на административното обслужване и/или от действията респ. бездействията на служители от Областна администрация–Добрич, като на разглеждане подлежат само сигналите с посочен подател, адрес за кореспонденция;
•    Да отправите предложение за усъвършенстване на организацията и дейността на администрацията или за решаване на други въпроси в рамките на компетентността на Областна администрация;

Вие можете да искате:

•    отписване на имоти от актовите книги за имотите държавна собственост при наличието на правно основание за това;
•    съгласуване и одобряване на инвестиционни проекти и издаване и презаверяване на разрешение за строеж, които са от компетентността на Областния управител;
•    съгласуване на схеми за разполагане на преместваеми обекти за търговски и други обслужващи дейности, както и други елементи на градското обзавеждане, в държавни имоти, стопанисвани от областния управител;
•    изплащане на еднократно парично обезщетение на репресирани лица или техни наследници по реда на Закона за политическа и гражданска реабилитация на репресирани лица.
•    достъп до обществена информация т.е. информация свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти.

Вашите искания/заявления за извършване на административни услуги, жалби и протести, сигнали и предложения до областния управител на област Добрич може да направите по няколко начина:

1. По пощата на адрес:
Областна администрация – Добрич                         
ул. “Независимост” №5
гр. Добрич     пощенски код – 9300;
2. Лично, на същия адрес, в „Бюрото за комплексно обслужване“, където Вашите искания може да направите писмено или устно. Исканията Ви внесени устно се отразяват в протокол съгласно вътрешни правила;
3. На интернет страницата на нашата администрация, попълвайки анкетна карта на адрес: http: //www.dobrich.government.bg,
4. На e–mail: governor@dobrich.government.bg ;
5. На гишето за административно обслужване, попълвайки on-line карта или използвайки пощенската кутия.
Исканията за комплексно административно обслужване и приложенията към тях до административния орган могат да се подават  в бюрото за комплексно обслужване, по електронен път, лицензиран пощенски оператор и факс. Подаването на документи по електронен път се извършва по реда на Наредбата за електронните административни услуги.
На всички писмено подадени искания, жалби и други, Областна администрация – Добрич се произнася в сроковете, регламентирани в Административнопроцесуален кодекс, Закона за администрацията съобразно конкретния случай.
Не се разглеждат анонимно подадени жалби и сигнали.

Вариантите на отговор и начините на получаване, които можете да очаквате от нас, са следните :


1. Писмо, с което Ви уведомяваме за предприетите мерки за разрешаване на Вашия проблем. В горната част на писмото има отбелязан входящ номер, под който е постъпило Вашето искане, чрез този номер лесно и бързо в “Бюрото за комплексно обслужване” може да се направят справки за движението на преписката Ви. Справката може да бъде направена и на телефони 058/655 411; 058/655 434; 058/601 247. С цел улесняване на гражданите и повишаване нивото на административно обслужване един от приоритетите на областната администрация е създаване на възможност за справка по интернет.
2. Писмо, с което Ви уведомяваме, че исканата административна услуга или съдействие е извън компетентностите на Областен управител. Със същото писмо ще бъдете уведомени, че жалбата Ви е препратена при възможност до компетентния да я разгледа орган. Това Ви спестява ангажимента да отправите повторно същото искане.
3. Може да получите съобщение, че искания от Вас документ или удостоверение е изготвено, времето и мястото, в които може да го получите. Не забравяйте винаги да носите със себе си документ за самоличност!
4. Най-често Областният управител изпълнява своите правомощия като издава заповед. В повечето случаи тези актове подлежат на оспорване, като реда и сроковете за това ще бъдат подробно разгледани по-долу.
Съгласно чл.120, ал.2 от Конституцията на Република България гражданите и юридическите лица могат да обжалват всички административни актове, които ги засягат, освен изрично посочените със закон.
5. Ако в предвидения в закона срок (от 7 дни до 1 месец, в зависимост от искането и обема информация, която трябва да се обработи) не получите отговор от Областна администрация - Добрич попадате в хипотезата на т.н. "мълчалив отказ", който също може да бъде обжалван.
Административният акт, съответно отказът да се издаде акт, се съобщава в З-дневен срок от издаването му на всички заинтересовани граждани и организации. Съобщаването може да се извърши чрез устно уведомяване за съдържанието на акта, което се установява с подпис на лицето, или чрез отделно съобщение, изпратено до посочения от Вас адрес или по друг, посочен от Вас начин за обратна връзка. Когато адрес не е посочен, съобщението се поставя на информационното табло на Областна администрация -Добрич.
Индивидуалният административен акт може да бъде получен:
    на мястото където е заявен,
    на посочен точен адрес, в случай, че е заявено получаване  чрез лицензиран пощенски оператор
     по електронен път съгласно Наредбата за електронните административни услуги.
Необходимо е да знаете, че при заявено получаване чрез лицензиран пощенски оператор, индивидуалният административен акт се изпраща:
•    Като вътрешна препоръчана пощенска пратка или като вътрешна куриерска пратка за сметка на заявителя/получателя/, цената на пощенската услуга се заплаща от заявителя при доставяне на пратката;
•    С международна препоръчана пощенска пратка-след предплащане цената на пощенската услуга от заявителя към съответния орган, цената на пощенската услуга се заплаща от административния/компетентния орган на лицензирания пощенски оператор при подаване на пратката.

Оспорване на административните актове


Актовете, издадени от Областния управител могат да бъдат оспорени по реда на Административнопроцесуалния кодекс. Компетентният орган по разглеждане на подадени жалби срещу индивидуални административни актове на областния управител е Административният съд – Добрич.
Съществуват и изключения, изрично предвидени в специални закони, в които компетентен е Върховният административен съд – чл. 215 от Закона за устройство на територията. В съдържанието на всеки акт се посочва пред кой съд и в какъв срок той може да бъде оспорен. Обхватът на съдебното оспорване е ограничен – съдът се произнася само относно съответствието на акта със закона.
Има и заповеди на Областния управител, които не подлежат на оспорване - това са вътрешно-служебните актове.

Как се оспорва един административен акт

1. В 14 - дневен срок след съобщаването за изготвен административен акт и в 1 - месечен срок след срока, в който е следвало да Ви се отговори, можете да подадете писмена жалба до Административен съд - Добрич. Жалбата се подава чрез Областния управител, което означава, че можете да я подадете на същото място, на което сте подали и искането си.
2. В 3-дневен срок Областният управител е длъжен да комплектова и изпрати до съда Вашата жалба, цялата преписка, включително и оспорваният акт, като Ви уведоми за това.
3. След насрочване на делото, съдът ще Ви уведоми чрез призовка за започване на производството.

Срокове за отговор и съобщаване:


До 7 дни - при произнасяне по искане за издаване на индивидуален административен акт. Когато издаването на акта или извършването на действието включва експертиза или за нейното извършване е необходимо личното участие на заинтересованото лице, актът се издава до 14 дни;
Незабавно, но не по-късно от 7 дни, се решават преписките, които могат да бъдат разгледани на основата на доказателства, представени заедно с искането или предложението за започване на производството, или на основата на общоизвестни факти, служебноизвестни факти или законови презумпции;
Когато е необходимо да се събират доказателства за съществени обстоятелства или да се даде възможност на други граждани и организации да се защитят, актът се издава до 1 месец от започване на производството;
Когато трябва да се поиска съгласието или мнението на друг орган, срокът за издаването на акта се смята съответно за продължен, но не с повече от 14 дни;
Областният управител ще уведоми незабавно заявителя за удължаването срока на изпълнението на административната услуга;      
До 14 дни - при искане за достъп до обществена информация, с възможност за удължаване с не повече от 10 дни (когато поисканата информация е в голямо количество и е необходимо допълнително време за нейната подготовка) или с не повече от 14 дни, когато е необходимо да се защитят интересите на трети лица. Информацията се предоставя не по-рано от 30 дни от предоставяне на решението;
Специфични срокове, посочени изрично в специален закон;